Földrajzi felfedezések - digitális tananyagok, források

A földrajzi felfedezések témaköréhez gyűjtöttem digitális tananyagokat.

Találtam digitális tananyagot, térképes illusztrációkat,képeket az útvonalakról, oktatóvideót.

Sajnos a kész tesztfeladatsorokat nem tudtam sem letölteni, sem megosztani a blogomon, így csak a elérhetőséget tudom feltüntetni: tudasbazis.sulinet.hu

Az oktatóvideó ábrákkal, képekkel illusztrálva végigvezeti a felfedezések előzményeit, az akkori európai politikai, gazdasági, társadalmi helyzetet, bemutatja a híres kalandorokat, s útvonalaikat. Tanórán is hasznos lehet bemutatni ezeket a videókat, viszont véleményem szerint főleg azoknak a diákoknak segítség, akik hiányoztak a tanóráról, ismételni szeretnének otthon vagy éppen jobban elmélyülni az adott témában. Általában 45 perces órakeretbe sok érdekes, pluszinformáció nem fér bele, ezek bővítésére szolgálhatnak a videók. Én a tanórán a videót úgy hasznosítanám, hogy megnyitnám vele az óra témáját, majd kiegészíteném, s az óra záró részében egy ismétlés jellegű tesztet közösen megoldanánk az interaktív tábla segítségével.

 

Forrás: http://videotanar.hu/

 

A következő linken szintén egy oktatóvideó érhető el, mely a tudományos világkép átalakulásába ad betekintést.

http://zanza.tv/tortenelem/ujkor-vilag-es-europa-kora-ujkorban/tudomanyos-vilagkep-atalakulasa  

 

legjobbteszt.jpg

 

Hasonló teszteket bárki gyárthat a a Mozaweb programjainak segítségével. Én az órámon a diákokat is belevonnám a tesztgyártásba egy projektmunka keretében. Egyénileg, vagy csoportokban feldolgoznának egy-egy témát, s gyártanának hozzá tesztfeladatsort, melynek segítségével a leglényegesebb adatokat, személyeket, összefüggéseket vissza lehetne ellenőrizni.

 Forrás: Mozaweb 

Az írott tananyag 

A felfedezések okai

A 15. századi felfedezések Portugáliából indultak ki. Ez az ország a 14-15. század folyamán az arabok elleni felszabadító háború közben született, s katonái nem álltak meg a Gibraltárnál, hanem Afrikában és az óceán szigetei felé folytatták keresztes térítő hadjárataikat, újabb és újabb, addig ismeretlen térségek felé nyomulva. Az ibériai fiatal államok (Spanyolország és Portugália) kedvező fekvésük ellenére sem vehettek részt a Földközi tenger keleti medencéjében folyó ún. levantei kereskedelemben. Miután az oszmánok 1453-ban elfoglalták Bizáncot, a térséget uralmuk alá vonták, és a kereskedésre a velenceieknek adtak kizárólagos engedélyt. Márpedig az Indiából, Kínából, Közel-Keletről származó termékek kereskedelme igen nagy hasznot hozhatott volna. Keresett volt Európában a keleti textil, selyem, porcelán, illatszer, de a legfontosabb mégis a fűszerek, ezen belül is a bors szerepe volt. A felfedezések úgyszólván Európa gyomrából indultak ki. Még nagyobb lehetett volna a haszon, ha a távoli gazdag területekről aranyat is tudnak hozni. Európában ugyanis fokozatosan növekedett a kereskedelmi forgalom, ennek lebonyolításához egyre több közvetítő pénz kellett. Az Európában található arany ehhez már nem volt elég. A kérdés az volt, el lehet-e érni a távoli gazdag területeket a török birodalom megkerülésével? Megoldható-e, hogy kimaradjon az arab közvetítő láncszem, és közvetlenül az európaiak kereskedjenek a Távol-Kelettel? A kérdésre az újabb földrajzi elméletek, a hajóépítési és navigálási ismeretek adták meg a választ.

A felfedezések feltételei

A kora újkori felfedezések elképzelhetetlenek a reneszánsz ember tudományos és technikai ismeretei nélkül. A földrajztudósok azt vallották, hogy a szárazföldeket tengerek veszik körül, így az alig ismert afrikai kontinens is körülhajózható, s megkerülve elérhető India. (Ez az elmélet bátorította a portugálokat.) Felelevenítették azt az ókori elméletet is, mely szerint a Föld nem lapos, hanem gömbölyű. Márpedig, ha ez igaz, akkor az, aki az óceánon állandóan nyugat felé hajózik, végül keleten, India partjainál köt ki. (Ez indította útjára Kolumbuszt.) Az elméletek helyesek voltak, csak az okozott problémát, hogy a valóságosnál sokkal kisebbnek képzelték Afrikát és az Atlanti-óceánt, arról nem is beszélve, hogy Amerikáról, a Csendes-óceánról és Ausztráliáról mit sem tudtak. A portugálok évszázadok óta jól ismerték a zord Atlanti-óceánt, hiszen főleg halászatból éltek. Kiváló hajózási ismereteiket az araboktól tanultakkal bővítették. Különösen nagyot lendített utazásaikon a XV. század közepétől használt karavella, mely alkalmasabb volt a nyílt tengeri hajózásra, mint a korábbi hajótípusok. Itt, Portugáliában hozta létre Tengerész Henrik herceg a világ első hajózási iskoláját, ahova a legkiválóbb térképészeket és csillagászokat gyűjtötte össze, hogy megismertessék a portugálokkal az arabok, olaszok és németek navigációs ismereteit.

Az első felfedezések

A 15. század folyamán a portugálok fokozatosan kitapogatták Afrika nyugati partjait, s meglepetten tapasztalták, hogy a Niger-torkolat után újra délre kell hajózni, vagyis, hogy az európainál jóval nagyobb, ismeretlen kontinensről van szó. 1486-ban Bartalomeo Diaz elérte Afrika déli csúcsát, a Jóreménység-fokot. További tizenkét év telt el még addig, amíg Vasco da Gamának sikerült egész Afrika megkerülésével Indiába eljutni (1498). A portugálok szerte Afrika és Ázsia (Japán, Indonézia, Kína) partjain katonai helyőrségekkel megerősített kereskedelmi lerakatokat hoztak létre, s innen szállították haza a luxuscikkeket, fűszereket, rabszolgákat. A főbb termékekkel való kereskedés királyi felségjog volt, amit sok esetben egy-egy kereskedőnek adott bérbe az uralkodó. Ám a sok arany nem innen érkezett. Az itáliai származású Kolumbusz Kristóf terve az volt, hogy nyugatra hajózva éri el Ázsiát. Ő is a portugál uralkodótól kért ehhez segítséget, itt azonban nem járt sikerrel, s végül is a spanyol királyné támogatását nyerte el. 1492. október 12-én ütközött bele az Ázsiának hitt Amerikába. A firenzei Amerigo Vespucci ismerte fel, hogy új kontinenst találtak (amely róla kapta a nevét is). A spanyolok a portugálokkal együtt hamarosan felfedezték, meghódították és leigázták Közép- és Dél-Amerika indián civilizációit, helyükön alkirályságokat, gyarmatokat hozva létre, ahonnan ismeretlen terményeket és az európaiak számára elképzelhetetlen mennyiségű aranyat szállítottak az óhazába. Azt, hogy a Föld valóban gömbölyű, a portugál Magellán (Magelhaes) spanyol tengerészei bizonyították be kétségbevonhatatlanul, amikor 1519 és 1522 között körbehajózták a Földet.

 

Forrás:Mozaweb

A következő alkalmazások segítségével egyenként is végigkövethetjük a hajóutakat. Az egyik eltérő színekkel illusztrálja az útvonalakat, a másik pedig látványos 3D programmal.

nevtelen.jpg

Forrás: Tudásbázis

Látványos 3D-s illusztráció, melynek segítségével nyomon követhetjük a 15-17.század legfontosabb felfedezőinek hajóútjait. Ezen a képen, Vasco da Gama útiránya van feltüntetve. A 3D-s videók megtekintése regisztációkhoz van kötve, és a megtekintések száma maximalizálva van (30).

felfedezesek_vasco_da_gama.jpg

 Forrás: Mozaweb

További reflexió: Őszintén szólva sajnáltam, hogy ezekkel a digitális tananyagokkal, oldalakkal most találkoztam először. Nagyon sok izgalmas programot, tesztet, videót lehet találni a témákhoz, szinte minden tantárgyból. Sajnos a Mozaweb oldalán a 3D-s illusztrációk maximalizálva vannak így már csak 5-t tudok megjeleníteni.. Szinte mindegyik oldalhoz regisztrálni kellett, a tesztfeladatokat még így sem sikerült letöltenem/megosztanom. Igyekeztem minél több forrásból dolgozni, valahol tantervet is találtam, de a forrást sajnos utólag már nem tudtam visszakeresni, így azt nem tudtam megosztani a blogomon. Az oktatóvideókat hasznosnak látom, de fontosnak tartom, hogy egy tanár ne essen át a ló túloldalára. Ha mi vagyunk a tanárok, a tanítást ne hárítsuk át egy oktatóvideóra. Ez minden esetben csak kiegészítés jellegű lehet. Nagyon sok jó ötletre bukkantam, sajnálom, hogy az én általános iskolai és középiskolai tanáraim nem használtak ilyen digitális forrásokat

Köszönöm, hogy elolvastátok, átfutottátok a bejegyzésem! :)