Óratervem- I. Szent István király korához

Választott feladatnak egy IKT-s óratervet készítettem el. Az óratervhez felhasználtam a múltheti kötelező feladathoz kapcsolódó munkáimat, valamint az óratervet újabb oktatási felületekkel, szemléltető anyagokkal is kiegészítettem.

 Óratervem itt érhető el. 

Az óratervem elkészítése során törekedtem a minél pontosabb feladat meghatározásokra, a jól átgondolt időbeosztásra, a különböző oktatási formák alkalmazására, az IKT-s eszközök előnyeinek minél sokrétűbb felhasználására. A feladatokhoz kapcsolódóan az általam készített tanórai feladatokban megjelenik a frontális osztálymunka és a csoportos munkaforma is.

Az óra célja az előző órákon  szerzett Szent István királlyal kapcsolatos ismeretek elmélyítése, összegzése. Az óra nyitására az "István a király" című rockoperából választottam egy részletet. Fontosnak tartom, hogy az ilyen színvonalas magyar feldolgozásokat, mint ez a rockopera, megismertessük a diákokkal. Az egész produkció megtekintésére az órák időkereteiben nincslehetőség, de otthoni megtekintésre a diákoknak bármikor elérhető. Az István és Koppány közti  konfliktusok alapjaiként a már tanult, levirátus, seniorátus, primogenitúra fogalmakat ismételjük át.

Az óra első felében megtörténik a diákok hármas csoportokba szervezése, s a csoportos feladatok megoldása. Kettő ilyen feladatot választottam, egy topográfiait és egy kronológiait. A két feladat megoldására 5 percet jelöltem ki, figyelembe véve itt a feladványok számát és nehézségét.

A csoportos feladatokat egy újabb rövid videó követi, melyeken a koronázási ékszerek kerülnek bemutatásra, majd  egy keresztrejtvény, amit az interaktív táblánál közösen oldanak meg a diákok (ha kell, tanári segítséggel). Az utóbbi feladatra 15 percet jelöltem ki, hogy bőven legyen idő a problémásabb fogalmak tisztázására, lejegyzésére. Fontos, hogy a dolgozatot megelőző órán, a diákok feltehessék kérdéseiket mind a tananyaggal, mind a dolgozattal kapcsolatban, ezért az óra utolsó 5 percét erre szántam. Ebben az öt percben a diákok ellenőrizhetik, hogy az összes fogalmat, személyt, topográfiai helyet - melyeket a tábla egyik részén összesítettünk - sikerült-e lejegyezniük a füzetükbe.

Az óraterv elkészítése során törekedtem arra, hogy minden diák valamilyen formában szerepet kapjon az órán. Ezért választottam osztálymunkát is, melybe a csoportmunkák során kevesebb szerephez jutott tanulókat igyekeznék bevonni. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy a pedagógus végig figyelemmel kísérje a csoportos feladatokat, hiszen csak így tudja felismerni, kik azok a tanulók, akiknek kevesebb szerep jutott.

Az óraterv készítését élveztem, még nagyon sok lehetőséget látok a témával kapcsolatban, de az időkorlátok szorítanak. Ezért is igyekeztem otthoni megoldásra szánt - nem kötelező -gyakorló  és ismeretterjesztő platformokat adni a diákoknak.

A képességek tekintetében törekedtem digitális tudásuk fejlesztésére. Fontosnak tartottam továbbá a kooperáció fejlesztését, az alkalmazkodást, a társak segítését, s az önálló tanulás gyakorlását.